Attijariwafa bank

JAGGAER helpt Attijariwafa bank de bedrijfscontinuïteit tijdens Covid-19 te waarborgen

• Banking, Insurance and Financial Services
  • Press Release
  • Source to Contract

London, Verenigd Koninkrijk, en Casablanca, Morocco, 22 oktober 2020: De Attijariwafa bank heeft met succes een source-to-contract solution oplossing geïmplementeerd met het JAGGAER ONE platform. De bank meldt dat de SaaS-oplossing precies op het juiste moment werd geïmplementeerd om de continuïteit van de dienstverlening tijdens de pandemie te kunnen waarborgen en tegelijkertijd op efficiënte wijze op korte termijn beschermingsmiddelen voor haar personeel te kunnen aanschaffen.

Attijariwafa bank is de grootste bank in Marokko en de op-zes-na grootste op het Afrikaanse continent. Met 5.265 filialen is het ook het grootste filialennetwerk van Afrika. De bank richt zich vooral op retailbanking en heeft ook dochterondernemingen in Europa en in Egypte.

Vóór de implementering van JAGGAER had Attijariwafa bank een papieren en handmatige werkwijze voor de uitgifte van RFP’s en RFQ’s, die vervolgens in verzegelde enveloppen werden ontvangen. Inkooporders werden geplaatst via het ERP-systeem, maar er was geen koppeling met de goedkeuringsworkflow of de inkoopbeslissingen. Bovendien beschikte de bank niet over een tool voor gezamenlijk beheer van leveranciersrelaties of voor sourcing. Sourcing vertrouwde op online zoekopdrachten en registraties in Excel of op papier, wat betekende dat er geen uitgebreide gegevens over de uitgaven beschikbaar waren. “Deze situatie werd onhoudbaar, zeker met de groeiende regeldruk en de AVG in het bijzonder”, aldus Youness Taghrichte, Head of Procurement. Taghrichte, die sinds 2005 bij Attijariwafa bank werkt, sprak op 8 oktober 2020 op een webinar dat door JAGGAER Europe werd georganiseerd.

“Zoals bij de meeste bedrijven het geval was waren we niet voorbereid op de pandemie, maar de beslissing om een cloud-based sourcingoplossing te implementeren en de succesvolle uitrol ervan maakten het voor alle medewerkers heel eenvoudig om vanaf dag één dat de lockdown inging vanuit huis op afstand verbinding te maken, en dit zonder enige onderbreking van het sourcing- en inkoopproces, “aldus Taghrichte. “Voor mij zijn de grootste voordelen van JAGGAER tot nu toe de mogelijkheid om de continuïteit van de dienstverlening tijdens de crisis te waarborgen en de snelheid waarmee we konden voldoen aan uitzonderlijke verzoeken zoals de levering van gezichtsmaskers, handdesinfecterende middelen en beschermende uitrusting aan onze collega’s. Dit gebeurde allemaal optijd, zonder vertragingen en zonder de noodzaak van papieren goedkeuringen of handtekeningen,” voegde hij eraan toe.

Richard Hogg, Vice President bij JAGGAER Northern Europe, zei dat bedrijfscontinuïteit en leveranciersrisico’s tijdens de Covid-19 pandemie grote uitdagingen waren geworden voor organisaties die in meerdere sectoren actief waren. “Met hun aanpak van verandermanagement en succesvolle implementatie van het JAGGAER-platform hebben Youness Taghrichte en het inkoopteam van Attijariwafa bank laten zien hoe technologie kan worden ingezet om deze uitdagingen te overwinnen,” aldus Hogg.

De directie van Attijariwafa Bank had Taghrichte gevraagd om een business case op te stellen voor de implementatie van een elektronische inkoopoplossing. “Dit was een moeilijke taak omdat je de rentabiliteit van een dergelijk project niet in omzetgroei kunt kwantificeren. We hebben dus vier doelstellingen geformuleerd die voordelen zouden opleveren: de dematerialisatie van het volledige end-to-end proces; de implementatie van interfaces om de continuïteit tussen inkoop en sourcing te waarborgen; een 360° beeld te schetsen van alle leveranciers vanaf de beoordeling en betrouwbaar beheer van hun administratieve gegevens en prestaties; en een rapportagefunctie die een strategisch en multidimensionaal beeld geeft van de inkoopactiviteiten,” aldus Taghrichte.

In het voorjaar van 2019 had Attijariwafa bank een source-to-contract oplossing geïmplementeerd met JAGGAER, met als doel een maximale automatisering, optimale werkwijzen op het gebied van procesvereenvoudiging te implementeren en verbeterde flexibiliteit voor alle inkopers te realiseren.

Attijariwafa bank heeft ook een verscheidenheid aan langeretermijnvoordelen van de implementatie gemeld, waaronder een vermindering van 10% van de tijd die aan het RFQ-proces wordt besteed als gevolg van de automatisering en een verbetering van de datakwaliteit (100% nauwkeurigheid van gegevens met betrekking tot leveranciers, prijzen en contracten) en databeschikbaarheid (de gegevens worden nu centraal beheerd). De zichtbaarheid van de uitgavengegevens heeft een basis gelegd voor het realiseren van besparingen. Tot nu toe heeft Attijariwafa bank een gemiddelde besparing van vijf procent gerealiseerd op uitgaven in de B- en C-categorieën. De self-service voor leveranciers heeft verder tijd bespaard terwijl een grotere transparantie in het eigendom van leveranciers, hun financiën en waar ze actief zijn een betere risicomonitoring mogelijk heeft gemaakt. “Tot slot, door contracten binnen het systeem te hebben en meldingen te geven wanneer het tijd is om ze te verlengen, vermijden we onnodige kosten door regelmatig opnieuw te onderhandelen”, aldus Taghrichte.

Hij benadrukte dat frequente en uitgebreide communicatie inclusief nieuwsbrieven over de voortgang van cruciaal belang was voor de succesvolle implementatie van de oplossing. De Attijariwafa bank heeft alle gebruikers (inkopers, machtigers, enz.) een training gegeven en de belangrijkste stakeholders (zoals interne auditors) op de hoogte gebracht van de nieuwe procedures. Na de succesvolle implementatie en de bewezen voordelen wil het management het systeem in 2021 uitbreiden naar de dochterondernemingen.

Over Attijariwafa bank

Attijariwafa bank is een vooraanstaande banking en financial group in Noord-, West- en Centraal Afrika. Naast haar bankactiviteit biedt de groep een brede waaier van financiële diensten via verschillende dochterondernemingen: verzekeringen, hypotheken, consumentenkrediet, snelle overschrijvingen, leasing, private banking, factoring, beursbemiddeling, vermogensbeheer, fusies/overnames en marktadvies, enz.

De bank heeft een hoofdkantoor in Marokko en is actief in 25 landen. Het heeft 5.265 kantoren (per 31 december 2019) met meer dan 20.602 werknemers en een klantenbestand van ongeveer 10,7 miljoen klanten.

JAGGAERPRESENTATIE : Procurement Simplified

JAGGAER is ’s werelds grootste onafhankelijke spend management bedrijf dat klanten verbindt met een netwerk van 4 miljoen leveranciers in 70 landen. Het heeft kantoren in Noord- en Zuid-Amerika, APAC, Azië en EMEA. JAGGAER biedt end-to-end SaaS-inkoopoplossingen waaronder: geavanceerde Spend Analytics, Category Management, Supplier Management, Sourcing, Contracts, eProcurement, Invoicing, Supply Chain Management en Inventory Management. Dit alles vindt plaats op één enkel platform: JAGGAER ONE. JAGGAER is al meer dan twee decennia pionier op het gebied van oplossingen voor uitgavenmanagement en blijft de innovatiecurve leiden door te luisteren naar klanten en stakeholders in alle industriële sectoren, publieke diensten en de academische wereld. JAGGAER bezit 37 patenten, wat meer is dan enig ander spend management bedrijf.

JAGGAER Media Contact

Abigail Holmes