Acciona renewable energy

ACCIONA beheert risico's van 43.000 leveranciers dankzij de digitalisering van haar inkoopproces

• Energy and Utilities
  • Innovation
  • Press Release
  • Supplier Management
  • Supplier Network
  • Supply Chain Management

Madrid, 12 november 2020 ACCIONA

beheert 48.000 leveranciers via haar door-JAGGAER-ontwikkelde Procure-e tool. 91% daarvan, oftewel 43.000 leveranciers, wordt continu automatisch door de tool zelf gecontroleerd. Met behulp van verschillende algoritmen die werken met nieuwe gegevensverwerkingstechnologieën kan het bedrijf de risicokaart van haar toeleveringsketen tekenen, rekening houdend met sociale, milieu-, regelgevings- en compliance variabelen.
Vorig jaar heeft ACCIONA meer dan 9.800 offerteaanvragen voor verschillende producten en diensten beheerd via Procure-e, waar ook meer dan 250 gedigitaliseerde en gecategoriseerde contracten mee kunnen worden opgeslagen en binnen een zichtbaar en controleerbaar proces gecontroleerd worden.
Deze gegevens zijn het resultaat van het streven naar digitale transformatie, een proces dat in het geval van de inkoopafdeling van ACCIONA in 2015 is begonnen met de harmonisatie van de inkoop- en leveranciersmanagementprocessen in het hele bedrijf en de implementatie van nieuwe technologie voor aanbestedingen, contractmanagement en leveranciersmanagement. ACCIONA heeft hiervoor samengewerkt met JAGGAER.

Tijdens het recente CPONet-congres deelden de twee bedrijven enkele van de belangrijkste elementen van dit digitale transformatieproces met professionals.
Fernando Hinojosa, hoofd Strategic Sourcing, Process and Systems bij ACCIONA, benadrukte dat “bewustwording van deze leveranciersrisico’s, standaardisering van goedkeuringscriteria en -inkoopprocessen en een betere zichtbaarheid van RFQ’s enkele van de redenen zijn voor de digitale transformatie van de inkoopafdeling”.

“De tool die we met JAGGAER hebben ontwikkeld heeft al 2.700 gebruikers in 16 verschillende landen en een bijzondere groei in de VS, Canada, Brazilië en Australië.”
ACCIONA benadrukte ook dat eCatalogs van producten en diensten van leveranciers in de systemen zijn geïntegreerd, waardoor het beheer van aankopen wordt versneld en de niet-productieve tijd wordt geëlimineerd. De aankopen via eCatalogs zijn in sommige categorieën in één jaar met meer dan 300% toegenomen en ze zorgen voor meer zichtbaarheid en digitaliseren de meeste operationele inkoopprocessen waardoor het ACCIONA-concern de efficiëntie ervan kan controleren.

Autonome inkoop in 2025

Carlos Tur, landsmanager bij JAGGAER Spanje en Portugal, verklaarde dat hij van mening is dat in de komende vijf jaar “we een automatisering van alle inkoopprocessen zullen zien, waarbij we richting volledige autonomie gaan dankzij kunstmatige intelligentietechnologieën zoals smart assistants en neural networks.”
“In 2025 zal inkoop autonoom beginnen te worden. Het platform zal na kunnen denken en inkoop- en sourcingfuncties op een autonome manier uitvoeren voor zowel inkopers als leveranciers, maar om dit te laten gebeuren is het noodzakelijk om nu te beginnen met de digitalisering van de inkoopafdeling, “zei Tur. Hij zei dat tegen 2025 bedrijven AI zullen gebruiken om leveranciers te kwalificeren.

PARTNERPRESENTATIE:

ACCIONA is een wereldwijd bedrijf dat zich richt op de ontwikkeling en het beheer van duurzame infrastructuuroplossingen, met name hernieuwbare energie. Haar activiteiten bestrijken de gehele waardeketen van ontwerp, bouw, exploitatie en onderhoud. ACCIONA heeft als doel de overgang naar een koolstofarme economie te leiden, waarvoor het technische kennis en innovatie bij alle projecten inzet om een betere planeet te creëren. Het bedrijf behaalde in 2019 een omzet van 7,191 miljoen euro, is werkzaam in meer dan 60 landen en voert haar bedrijfsactiviteit uit om bij te dragen aan de economische en sociale ontwikkeling van de gemeenschappen waarin het bedrijf actief is.

JAGGAERPRESENTATIE : Procurement Simplified

JAGGAER is ’s werelds grootste onafhankelijke spend management bedrijf dat klanten verbindt met een netwerk van 4 miljoen leveranciers in 70 landen. Het heeft kantoren in Noord- en Zuid-Amerika, APAC, Azië en EMEA. JAGGAER biedt end-to-end SaaS-inkoopoplossingen waaronder: geavanceerde Spend Analytics, Category Management, Supplier Management, Sourcing, Contracts, eProcurement, Invoicing, Supply Chain Management en Inventory Management. Dit alles vindt plaats op één enkel platform: JAGGAER ONE. JAGGAER is al meer dan twee decennia pionier op het gebied van oplossingen voor uitgavenmanagement en blijft de innovatiecurve leiden door te luisteren naar klanten en stakeholders in alle industriële sectoren, publieke diensten en de academische wereld. JAGGAER bezit 37 patenten, wat meer is dan enig ander spend management bedrijf.

JAGGAER Media Contact

Abigail Holmes